My dreams are worth living

tirsdag, september 06, 2005

Fremdeles ferie

Her er det fremdeles feriefølelse med varme og bedagelige dager, og hver morgen våkner jeg til lukten av ristet brød og espresso. Jeg må skaffe meg en brødrister!

Dagene fyker avgårde. Maria Rita er fremdeles på ferie, så jeg har tilbragt tiden sammen med vennene hennes – homsepatruljen. De er utrolig søte og blir helt henrykt hver gang jeg klarer å si en hel setning på italiensk... - ”Ååååå, hørte du?? Hun spurte om å få gå på badet. Til og med på dialekt!” Ikke at jeg vet hvilken dialekt jeg snakker – hele gjengen er nemlig fra Lecce, helt sør i Italia.

På søndag tok de meg med til en liten landsby oppi fjellen ved Forlí. Det var det tvillingbyfest med delegater fra Sverige, Tyskland, Frankrike og Finland. Det var show på torget – Abba-sanger og greier, og fyrverkeri. Vi spiste på en restaurant som serverte typisk Bolognesisk mat – piadini (tror jeg det heter). Det ser ut som et stekt pitabrød. Forretten var varme piadini med spinat, ost og prosciutto, hovedretten var kalde piadini og spekemat, mens desserten var varme piadini med Nutella sjokoladepålegg. Italienerne er litt rare ;-)

Nå skal jeg snart ut og møte en fyr som skal lære meg italiensk i bytte mot at jeg lærer han norsk. Det kan jo bli spennende. Det er et opplegg i regi av en studentorganisasjon som tilrettelegger for utenlandsstudenter. Jeg synes det går aaalt for tregt å lære språket, for jeg vil jo helst kunne alt på en gang, men det går nå fremover.

Arrividerci

1 Comments:

  • Bare for å gjøre dagen din enda litt bedre; Her bøtter det ned, det er grått og trist - og man merker at sommerluften og -varmen har forsvunnet... Jaja, de har meldt finere vær mot helgen, så vi krysser fingre og tær!

    Et tips / ønske; Sleng med et ord, en setning, et uttrykk eller no på italiensk når du legger inn ny posts i bloggen din da, med oversettelse - så kan vi stakkarene som må være her hjemme lære litt også. :)

    Have fun darling!

    Klem,
    //Astrid

    PS: Charly har fått en sønn, 31. august 2005. Alt bra med mor og barn, har ikke fått snakket med henne selv enda, så vet ikke noe mer.

    PS 2: Link til vår blog også da: http://valen-utvik.blogspot.com

    By Blogger AstridVU, at 7/9/05 10:13  

Legg inn en kommentar

<< Home