My dreams are worth living

søndag, desember 04, 2005

Det sner, det sner, tidelibom



Eller - det gjorde i allefall. Nå er det smeltet igjen, men det var kaos her noen dager. Heldigvis har vi portici (bueganger) overalt, så vi slipper stortsett å vasse i sørpe.

Julen er kommet til Bologna, og det er ganske så vakkert. De er flinke til å pynte med lys overalt (strømmen går ca en gang om dagen), men det blir ikke helt julestemning uten bitende kulde og sne.

Helgen som var skulle jeg egentlig vært i Napoli, men det falt i fisk fordi Maria Rita måtte jobbe. Litt snø i luften, så hagler det med sykemeldinger i det offentlige hvor hun jobber... I stedet fikk vi besøk av Carlo fra Sicilia. Han snakker en helt uforståelig dialekt - for ikke å si et annet språk - men det var hyggelig med besøk. Maria Rita drømmer egentlig om å være husmor (av uforståelige grunner som å kunne være hjemme hele dagen og vaske og lage mat! ???), så helgen gikk stort sett med til å invitere andre venner på lunch og middag. Nok en helg hvor vi satt rundt bordet omtrent hele tiden. Liten luftetur fikk vi tid til, så nå finner dere bilder av Maria Rita og Carlo i galleriet - pluss litt andre julebilder.

Ellers har jeg funnet ut av dette med juletrær og røtter. Det er faktisk julebusker, eller gedigne potteplanter de trekker inn i stuene sine - dersom de ikke vil ha et struttende plastikktre. Julegaten i Strada Maggiore (hvor jeg bor) er full av boder som selger julepynt, figurer til julekrybbe, fastfood, smykker og annet dilldall. Litt kitchy julestemning, men anderledes og morsomt.

Ellers går tiden med til å prøve å forstå noe av studiene mine. Akkurat nå driver jeg og sloss med et program for å bygge en virtuell synth. Elendige programmet vil ikke gi fra seg noe lyd, og jeg begynner å bli rimelig irrrrrrritert! Ved siden av dette holder jeg på med algoritmer for speech recognition, morfologi og fonologi og andre rare ord. Det siste er faktisk veldig spennende, og midt i mitt interessefelt - men vanskelig. Heldigvis er eksamen etter jul, og jeg har store planer om å lese i julen. (Ikke le!)

Gleder meg til å se dere snart :-)

Ci vediamo presto.

2 Comments:

  • Hallå schnuppa!

    Først - du må legge ut link til galleriet når du legger ut nye bildler der, for jeg husker ikke hvilken månede den sist ble lagt ut i, så da er den litt vanskelig å finne. I alle fall for meg... ;)

    Når kommer du hjem? Og betyr hjem Oslo eller Bergen? Hadde vært veldig koselig å få sett deg i løpet av juleferien din, men det er vel mange som skal ha en liten bit Benny tenker jeg!

    Kos deg i førjulstiden!

    Mange klemmer fra oss 4

    By Blogger AstridVU, at 6/12/05 10:01  

  • Ok - skal love å legge ut link til galleriet neste gang, men du finner den også under linker i menyen til høyre ;-)

    Skal både til Oslo og Bergen i julen. Sender en mail med oppdatering.

    By Blogger Benedikte, at 6/12/05 22:03  

Legg inn en kommentar

<< Home