My dreams are worth living

søndag, november 13, 2005

Hvem er Rudolf?

I går lagde jeg finnbiff til mine italienske venner. Det var stor suksess. De var nysgjerrige på alt fra rosenkål til tyttebær, og veldig spente på selve reinsdyret (som Mor og Elén hadde tatt med hjemmefra). Jeg kunne ikke finne rømme i butikkene her nede, så jeg måtte nøye meg med fløte. Den tykner ikke noe særlig, men det ble likevel veldig godt. Krydder og tyttebær hadde jeg også fått, og brunost hadde jeg fått av Per.

Jeg forklarte stolt at brunost lages av hjortemelk. Maria Rita undret seg litt over dette og lurte på hvordan man klarte å få tak i hjortemelk, men jeg kunne fortelle at i Norge er det helt vanlig å ha hjort som husdyr. Øynene hennes ble så store at jeg var nødt til å hente ordboken. Hjort, geit – cervo, capra.…..tsk, tsk. Noen bokstaver fra eller til... – som Elin ville ha sagt.

Alle gjestene likte reinsdyr veldig godt, og de var litt bekymret for hva som ville skje med julenissen og sleden hans, men - Rudolf? Rød på nesen? Nei, det hadde de aldri hørt om. Italia er befriende skjermet fra amerikansk markedsføring til tider.

Maria Rita har tatt vare på det som var igjen av sausen for å lage en eller annen pastarett. Jeg er spent på hva som kommer ut av det! :-)

1 Comments:

  • Hei Ben,

    Godt å se at du har det bra og trives i det sydlige Europa. I Oslo er det regn, regn og regn, men ellers mildt og mørkt.. Vi kammene fra Jobline tia tar tenkt å ha en Jobline samling en fredag/lørdag i januar. Håper du kan komme. Ellers får du ha det toppers og hilse våre italienske venner. masse klem fra Lene og Håvard...
    havard.nygard@chello.no

    PS: har fått mail av Kim, så invitt kommer snart..

    By Anonymous Anonym, at 25/11/05 09:51  

Legg inn en kommentar

<< Home