My dreams are worth living

onsdag, oktober 12, 2005

Ferdig med italienskkurs - please gi meg et nytt!

Nå er jeg ferdig med italienskkurset. Jeg har lært masse, men ikke på langt nær nok. Det er ganske vanskelig å følge med på forelesninger, men jeg skjønner da noe. Det er nesten vanskeligere å finne ut når og hvor forelesningene skal være. De avlyses og flyttes både i tid og sted. Informasjon om endringer må du finne selv – på nettsider som plutselig dukker opp.
Det er bare å trekke på skuldrene og le av det hele. Det er for eksempel ganske utrolig at dersom man jobber i kommunen er det obligatorisk å kunne et annet språk i tillegg til italiensk, mens på det internasjonale studentkontoret synes de ikke det er nødvendig. Det er forresten ikke helt sant. Hun som tar i mot de italienske studentene kan engelsk...

Mari Rita likte heldigvis thai-maten min, og nå maser visst alle vennene hennes om å få smake også. Morsomt! Til lørdag snakker vi om å invitere til fest. Hvis vi blir mange blir det ikke thai-mat, for vi har bare fire kjøkkenstoler. Det får bli antipasti tenker jeg. (småretter)

Både skriftlig og muntlig eksamen i italiensk gikk forresten helt greit. Det var bare bestått/ikke bestått. Jeg får sannsynligvis mulighet til å ta et oppfølgingskurs, men de kunne ikke si noe om dager eller tidspunkt enda. De skulle sende en mail når det var klart. Hvis det passer med timeplanen min, så tar jeg det kurset også.

Dagens italiensklekse er hentet fra Onkel Skrue pocket. Jeg har funnet en rekke billyder – eller bilulyder om du vil – som dere kan lære dere.
Lyder fra biler som hopper fremover: Sput, cough, ciomp. [spot, kåogh, tsjiomp]
Tutelyder: Beeep, poot poot, potity poot
“Tsk” og ”ulp” synes forresten å være universalord.