My dreams are worth living

søndag, oktober 23, 2005

Byråkratisk natteliv

Helgen har vært morsom den. Fredag spiste jeg middag med Maria Rita og en venn av henne, Gianni, på en gresk restaurant. Gianni var visst av den oppfatning at gresk mat ikke er noe godt (uten noensinne å ha smakt det), og hadde til tider en noe besynderlig adferd på restauranten... "Denne forretten med reker, hvor mange reker er det i den egentlig?" "Har dere bare gresk vin? Hva koster den da?" Maria Rita og jeg holdt på å krype under bordet. Heldigvis tok han seg sammen da maten kom på bordet – det var veldig godt. Jeg ble også trukket med på flere barer og en nattklubb, så nå har jeg litt bedre oversikt over tilbudet i byen.

Mange barer er bare åpne for aperitivi og stenger tidlig - gjerne kl. 22.00. Du betaler litt mer for drikken, men kan forsyne deg av det du vil som står på bardisken - masse deilige tapasretter - fra oliven og chips til kjøttboller og cous-cous. Nattklubbene derimot, er like dyre som i Norge. Du betaler dyrt for å komme inn og du betaler dyrt for drinker. I tillegg får du utlevert en idiotisk papplapp du må passe på. For hver drink du kjøper, skriver de ned prisen på papplappen din. Når du vil gå leverer du papplappen, de regner sammen hva du skylder og stempler papplappen din. Italienerne elsker byråkrati! Først synes jeg det virket som en smart idé, å slippe å betale hver gang, men det slo jeg raskt fra meg. Først må du vente på signering av papplappen når du bestiller, og så må du vente på at de regner sammen før du kan betale - i tillegg har du et problem hvis du mister papplappen din. Uten en stemplet papplapp kommer du nemlig ikke ut igjen. Ikke vet jeg hvordan de løser det dersom du har mistet den. Enten må du vel betale så det monner, eller vente på kasseoppgjøret... - ikke vet jeg.

Lørdag var rolig. Ruslet rundt på markedet og tok en aperitivo med Maria Rita mens vi så på folkene som ruslet forbi. Det er enda varmt nok til å sitte ute enkelte dager.

På torsdag får jeg besøk av Mor og Elén. Det blir veldig hyggelig. Gleder meg til å se dem, og til å vise dem byen. Har allerede laget en liste over ting vi må gjøre, som å drikke aperitivo og spise mortadella på en vinbar, tusle rundt på Montagnola-markedet, se de to tårnene... Det siste skal godt gjøres å unngå, ettersom jeg går forbi dem hver eneste dag. De blir til mandag, så vi har tid til å ta en tur ut av byen også hvis de har lyst til det.

Nå er det natt her. I morgentidlig kommer en mann for å male taket mitt, og jeg må opp grytidlig.

Buonanotte tutti