My dreams are worth living

lørdag, desember 17, 2005

Torino i nord


Denne helgen har jeg vært i Torino med Maria Rita, faren hennes og tanten. De leier en liten, koselig leilighet i en kirke (faktisk) hver gang de er på besøk i byen.

Torino er en ganske stor by ca 3,5 timers togtur nord for Bologna. Det merkes at vi er nærmere alpene. Luften er klarere og temperaturen lavere. Selve byen er mer åpen enn Bologna – der er flere store plasser, og elven Po renner rett gjennom byen. Det er en helt annen stemning.

Hver jul får forskjellige artister pynte gatene i Tornio med lyskunst. Jeg fikk faktisk mer julestemning her enn jeg har hatt i Bologna! Noen gater er dekorert med stjernetegn, noen med menneskefigurer, noen med himmellegemer – veldig fint.

Av kulturopplevelser har vi besøkt La Mole Antonelliana, som er blitt Torinos kjennetegn. La Mole er en storslagen bygning med spir som rager 167m over bakken. Den er designet av Alessandro Antonelli (1798-1888), og lysene dere ser på taket på bildet er Fibonacchi-tall. Bygget var opprinnelig ment som en synagoge, men ble for kostbart å ferdigstille. Kommunen ble overtalt til å kjøpe det og bygge det ferdig, og i dag huser det filmmuseum, Museo Nazionale del Cinema, en bar og en fantastisk utkikkspost. Fra terassen under spiret ser man hele Torino, og alpene i bakgrunnen.

Jeg fikk også med meg Armeria Reale som er en del av Torinos kongelige palass. Det er en fantastisk samling av rustninger og våpen, og utstillingen er plassert i det samme rommet som i sin tid ble brukt til oppbevaringsrom den gang utstyret var i bruk. Selve rommet er også verd et besøk. Taket er dekket av fresker og gullforgylte ornamenter. Dere kan se de forskjellige utstillingsobjektene her, men desverre har jeg ikke funnet noen bilder av taket. Gå til Visita virtuale og velg Galleria del Beaumont. Klikk på de forskjellige numrene for å se objektene.

Ellers har jeg fått med meg OL-butikken på Piazza Vittorio, Europas største plass (sies det), handlegater, marked, julebelysning, ostebutikker og en kopp varm sjokolade. Tornio er kjent for å produsere veldig god sjokolade! Dere finner noen bilder fra turen i galleriet, og her finner dere en fin artikkel om OL-byen Torino.

A presto!