My dreams are worth living

onsdag, mars 08, 2006

La festa delle donne

I Italia er kvinnedagen en festdag. En festdag på lik linje med morsdag, farsdag og Valentines day. På gatehjørnene er det satt opp boder som selger små blomsterbuketter, små kvaster med gule mimosablomster i cellofan. I butikkvinduene henger det plakater med spesialtilbud; Avslag på bøker, 20% avslag for alle kvinner i baren, kveldens festmeny, ikke-vulgær striptease – eller bare striptease. Internettsider reklamerer med gavetips til henne, og minner deg om å huske å sende kort.

Har du husket å kjøpe blomst til din kjære? I kveld kan du vel for engangs skyld ta deg av barna mens hun går ut med venninnene og har det gøy? Dette er kvelden hvor alle venninnene går ut sammen. Kaféer, restauranter og diskotek er proppfulle av jenter på vift. Noen tar en drink, noen går ut og spiser og noen går på striptease.

Jeg skal innrømme at jeg aldri har gått i tog selv, men ble jeg provosert nå.

Hva er dette for noe? Hvordan kan et helt land misforstå så radikalt? Dette oppfatter jeg som et hån mot hva dagen egentlig står for. MR hadde aldri hørt om at noen gikk i tog, eller at det ble holdt noen appeller.
Heldigvis har det i allefall vært en markering i Roma, hvor president Carlo Azeglio Ciampi har holdt tale. "Il rapporto uomo-donna è troppo sbilanciato in famiglia e la parità è ancora lontana." Forholdet mellom mann og kvinne i familien er alt for skjevt, og likestilling er fremdeles langt unna. Jeg vet ikke hvor godt La Repubblica har gjengitt innholdet i talen, men han har fokusert mye på at menn må oppdage fordelene ved å ta større del i familielivet, dele ansvaret og gledene ved å være foreldre. Han oppfordrer også til å se til de sosiale modellene i enkelte andre europeiske land, uten at det nevnes hvilke land han tenker på. Avstanden til Norge er stor.

Noen prøver tydeligvis, men her vil jeg faktisk tro at det går bakover i dag. Du skal kjøpe undertøy og parfyme til din kjære, og la henne få lov til å få fri en dag? Og hva slags respekt er det kvinnene selv viser for denne dagen?

Striptease skal striptease fordrive.. nei, hvordan var det nå igjen...

2 Comments:

  • Jeg vet ikke helt. Syns kvinnedagen er så absolutt viktig. Jeg syns den er en perfekt anledning til å ta en nærmere titt på fremskritt og bakskritt (kan man si det?) når det gjelder kvinners posisjon i samfunnet. Bingo har jo et glimrende eksempel av hva som fokuseres på.
    Men om jeg husker noenlunde rett, mener jeg den store røde banner'en handlet om aggressiv kjønnskvotering - noe jeg har temmelig store problemer med...men samtidig skjønner jeg godt poenget!
    Har ingen problemer med at folk gratulerer meg med dagen - men jeg hadde så absolutt vært provisert av det du opplevde Benedikte! Fysja meg! Og grusomt at en slik dag har blitt omgjort til noe slikt!
    Hvis det er noen form for betryggelse, er ting enda mer grusomt i Sør Dakota, som du sikkert har fått med deg. Men jeg fikk denne video'en på kvinnedagen: http://www.dailymotion.com/video/68538">! Sørg for å få med deg hele! Senatoren kommer faktisk med en ganske utdypende forklaring om hvor brutalt en jomfru må bli voldtatt for å få lov til å ta abort! Jeg begynte rett og slett å grine! Vi må holde øye på kvinners rettigheter både nasjonalt og internasjonalt!

    By Blogger Linn Søvig, at 9/3/06 11:25  

  • By Blogger i1277, at 9/3/06 18:22  

Legg inn en kommentar

<< Home