My dreams are worth living

torsdag, februar 16, 2006

Om lesevaner...

Jeg var visst blitt utfordret av Bingo uten å ha den ringeste idé om det før jeg leste bloggen til Siv. Dette er altså en kjedebloggingspost om bokvaner.

Hjemme i Norge flyter det over av bøker. Vi har bøker i hyllen på soverommet, i hyllene i stuen, i hyllen i gangen, i stabler på stuegulvet, i hyllene på kjøkkenet, i kasser i kjelleren – og det ligger helt sikkert noen på badet også. De eneste jeg har sånn noenlunde kontroll på er fagbøkene mine og de ca 80 kokebøkene på kjøkkenet, men jeg kan jo ikke si at jeg har lest dem fra perm til perm. Jeg har over hodet ingen mulighet til å ha oversikt over dette fra Italia (ikke at det hadde hjulpet så mye om jeg var hjemme heller, tror jeg), så jeg tenkte jeg skulle svare ut i fra min situasjon her i Bologna.

1. Hvor mange bøker eier du?
Hvis jeg bare skal telle de jeg eier, så blir det stusselige ni og en kvart. Det er inkludert et SuDoku-hefte, en italiensk lommeparlør og noen oppkopierte kapitler av Foundations of Statistical Natural Language Processing. (Italiensk tolkning av åndsverkloven: hvis du bare kopierer 20% av en bok – så er alt i skjønneste orden.) Hvis jeg derimot skal ta med alle jeg har lånt også, så er jeg oppe i svimlende hmmm... skal vi se, skal vi se... fjorten og en kvart! Ikke medregnet kladdebøker...

2. Hvilken bok var den siste du kjøpte?
Den aller siste jeg kjøpte var vel “Analog & Virtual Analog, Come funziona un sintetizzatore” (hvordan funker en synth) av Enrico Cosimi. Har en sterk følelse av at forfatteren er en kompis av foreleseren min. Boken selges kun i Roma, og siden foreleseren vår bor i Roma måtte vi kjøpe den direkte av ham. Hmm. Den siste skjønnlitterære boken jeg kjøpte var “I classici Disney nr. 343”. Og jeg vil ikke høre et ord om at Donald-pocket ikke er hverken skjønnlitteratur eller bok. Det ligger i ordet, pocket-bok!

3. Hvilken bok var den siste du leste?
Den aller, aller siste jeg leste var den om synthene, men den siste skjønnlitterære boken jeg leste var Madonna-gåten som jeg fikk til jul. Ellers har jeg til stadighet begynt på “Harry Potter e la pietra filosofale” – men det tar tid å komme i mål, gitt.

4. Nevn fem bøker som betyr mye for deg og som du har lest mer enn tre ganger.
Jeg har begynt på den italienske Harry Potter-boken minst tre ganger... Teller det?

5. Oppfordre fem personer til å fylle ut denne i sin blogg:
Jeg tror de fleste bloggerne jeg kjenner allerede har vært innom denne greien, men jeg kan jo utfordre Astrid ;-)